Afbeelding

Zuid Duitse landschappen nog steeds favoriet bij modelspoorbouwers

Zakelijk

Ze zijn er nog, hoewel het aantal uitdunt: modelspoor bouwers en verzamelaars. Zowel in Almelo, Hengelo en Enschede kon je vroeger treintjes en toebehoren kopen. In Borne zelfs nog een speciaalzaak van de overleden ondernemer Keuterman met zijn importwinkel van het topmerk Märklin. Een flinke uitdunning van het aanbod dus. Modelspoorbouwer en specialist Marijn Zeevalk dook vorig jaar zelf in deze handel. Geen fysieke winkel maar een webshop onder de naam twentrain.nl

Zeevalk, niet echt een Twentse naam. Vertel eens:

BORNE: “van oorsprong kom ik uit den Haag maar we verhuisden op mijn acht jarige leeftijd naar Hengelo en woonden in de wijk Slangenbeek. Onder andere door mijn studie toerisme en recreatie kwam ik met mijn vriendin terecht in Nieuwegein. We wilden eigenlijk beiden wel graag terug naar het oosten van het land. Uiteindelijk zijn we weer terug in Borne. En dat bevalt ons uitstekend”.

Hoe is de voorliefde voor modelspoortreinen ontstaan? 

“Ik had vroeger zo’n piekenpijp. Daar stopte je de guldens in. Tweehonderdvijftig konden erin. Mijn vader zei dat wanneer pijp vol was, hij het gespaarde bedrag ging verdubbelen. Van dat geld heb ik mijn eerste Märklin modeltreinset gekocht. De voorliefde voor treinen komt denk ik omdat mijn oma in Aalten woonde. We haalden haar vaak op van het station in den Haag, dat was een groot station met veel verschillende treinen. Ik vond een trein een imponerend voertuig, heel indrukwekkend allemaal, vooral de goederentreinen. Het was toen nog spannender dan nu want het rangeren en wisselen van locomotieven zie je eigenlijk niet meer. Ik denk dat daardoor de vonk is overgeslagen. Ik was toen een jaar of elf. Toen ik wat ouder werd en ik rijbewijs had, kocht ik via marktplaats vaker partijtjes op. Ik probeerde er de krenten uit de pap uit te halen, die hield ik dan voor mezelf, de rest verkocht ik weer en zodoende had ik wat ik nodig had, ongeveer voor niks”.

Catawiki 

“Ik Na mijn studie ben ik aan de slag gegaan met de veilingsite Catawiki. Catawike is een groot in en verkoopplatform met wekelijks online veilingen. Ik kreeg daar de afdeling speelgoed onder mijn hoede. Al snel werd ik teamleider van de experts op het gebied van modelspoortreinen. Het blijkt een nichemarkt te zijn. Zodoende is mijn hobby voor een deel werk geworden”. 

Geen fysieke winkel, enkel internet?

Zeker voor dit product geloof ik niet meer in een fysieke winkel. Vanuit mijn werk bij Catawiki, en het bedrijf waar ik nu nog in loondienst ben, kreeg ik al heel snel mee dat internet onontbeerlijk is. Internet is niet meer weg te denken. Ook het gedrag van de bezoeker op je site is enorm interessant en zit tegen psychologie aan. Catawiki is bekend en betrouwbaar, mijn klanten komen uit heel Europa. In de coronatijd was de handel niet aan te slepen. Op een gegeven moment waren de rails van Märklin overal compleet uitverkocht!”.

Typeer de modelspoorhobbyist eens. Welke verschillen zijn er?

“Je kunt ze grofweg in twee types onderscheiden. De ene groep bouwt en rijdt en je hebt een groep die puur verzameld. Ik doe beiden, dat verzamelen doe ik ook omdat zelf heel veel zie langskomen. Maar denk niet dat de prijzen uit het dak gaan. Blijkbaar is er nu meer aanbod dan vraag. Omdat ik ook taxeer, heb ik veel zolders gezien van mensen die de verzameling aanbieden. Dan kun je soms je kont niet keren, zó veel ze in de jaren hebben verzameld. En je hebt mensen die nog met een eenvoudige analoge trafo werken en je hebt mensen die digitaal werken en alles vooraf kunnen programmeren, seinen die het doen, lampjes in de trein en stoom uit de locomotief”.

H.0 formaat

Je kunt ze ook indelen als de high class verzamelaars die alles perfect voor elkaar willen hebben. Je hebt de vaders met kinderen en je hebt nog het type sjacheraars die zo goedkoop mogelijk willen ‘treinen’. En dan kun je ze ook nog indelen in met welk formaat ze werken. Het meest gangbare is H0, dat is schaal 1: 86 en je hebt nog het zogenaamde ‘N’ formaat, met een schaal van 1: 160. Dat is een stuk kleiner. Het nadeel van H0 is dat als je niet al te veel ruimte hebt, al snel een baanvak gevuld hebt met een locomotief en vier rijtuigen. Bij het ‘N’ formaat heb je veel meer ruimte. ”

Setjes van zestig euro 

Het publiek is vaak vaders met kinderen, alhoewel het bij mij anders om gegaan is. Mijn pa vindt het nú pas leuk. En onze dochter van tweeënhalf ook, die helpt met de verzending van pakketjes. Zij stop de ruimte in een pakketje vol met krantenpapier. De jeugd vindt het wel mooi, vinden het wel wat magisch hebben, maar vinden het uiteindelijke niet ‘cool’ genoeg. Merken als Märklin brengen nu setjes van zestig euro op de markt. Met een heuse locomotief die op een batterij werkt. Dat doen ze natuurlijk om de drempel om te starten omlaag te brengen”.

Een nederlands of een sprookjesachtig vooroorlogs berglandschap?

“Omdat er veel treinen en accessoires uit Duitsland komen zie je veel Zuid Duitse landschappen met bergen en tunnels en vakwerkhuisjes. Het is inderdaad een hang naar nostalgie. Je ziet niet zo snel een vlak Hollands landschap met moderne gebouwen. Gebouwen, huisjes, verlichting is eigenlijk weer een niche in de nichemarkt”.

Gerard Voortman 

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding