Afbeelding

Met melk van tappunt Weleveld meer mans

Natuur en milieu

BORNE - Op de boerderij van de over - overgrootouders van Bé Huiskes was het rond 1900 nog de normaalste zaak van de wereld dat de met de hand gemolken melk in eigen beheer werd verwerkt. Dat er werd gekarnd en roomboter en karnemelk werd geproduceerd. Puur ambachtelijk! Maar de tijden zijn veranderd. De veestapels zijn verveelvoudigd, robots hebben het melken overgenomen en tankwagens brengen de melk naar zuivelfabrieken waar er een groot aantal producten van wordt gemaakt.

door Peter van der Molen

Bij Bé en Ans Huiskes op boerderij De Haar – een van de drie boerderijen van Landgoed Weleveld – is het ambachtelijke sinds een jaar of vijf teruggekeerd. Dat is op het erf al te merken. Onder het lover van enkele oude eiken scharrelen kippen rond. Er wordt gekukeld en gekakeld en er is alweer een ei! Bijzonder, want bij welke veeboer worden nog kippen aangetroffen? Voor het overige is de moderne tijd ook hier in het pastorale Weleveld niet stil blijven staan. De eenvoudige boerenbedoening van toenmaals, heeft plaatsgemaakt voor een modern agrarisch bedrijfscomplex met grote schuren en stallen en . . . een melktappunt! Voor melk heb je koeien nodig en rond de boerderij grazen in alle rust meer dan honderd koeien – merendeels roodbont – in de weiden.

‘In 2017 zijn wij begonnen met een eenvoudig melktappunt’, legt Bé uit. ‘Het ging toen nog alleen om rouwe melk en geen andere zuivelproducten’.

‘Ik ben toen een cursus gaan volgen’, vult Ans aan, ‘Het gaat tenslotte om een consumptieproduct en dan moet je wel alle regels kennen. Eind 2019 hebben wij toen andere zuivelproducten toegevoegd, zoals yoghurt in diverse smaken net als karnemelk, chocolademelk en Kefir. Alles vanuit de rauwe melk als basis.’

‘Het is eigenlijk allemaal als hobby begonnen, maar het is nu wel wat groter geworden. Er moet dus wel iets aan overblijven’, geeft Bé toe.

Inmiddels is er sprake van een vaste klantenkring, maar daarnaast weten ook toeristen zoals vanaf de nabijgelegen camperplaats het melktappunt te vinden. ‘Maar dat zijn passanten. Het gaat voor 90% om vaste klanten. Die passanten zien wij in de regel ook niet, terwijl wij met onze vaste klanten vaak een leuk sociaal contact hebben.’

In een speciaal huisje kan de klant zelf z’n keuzes maken. Alles is gekoeld en door de aanwijzingen overzichtelijk. Er hoeft eigenlijk geen bediening aan te pas te komen, maar Ans werpt zo nu en dan toch een blik om de hoek. Voor het sociale aspect van de uit de hand gelopen hobby.

Afbeelding