Afbeelding

‘De contacten met onze klanten zijn ons dierbaar’

Zakelijk

BORNE - De klanten van Marcel Boonk – juwelier en horlogier – moeten nog even geduld hebben tot na de feestdagen, maar dan wacht hen verschillende verrassingen. De juwelier gaat het 25ste jaar in en wil dat niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Hij wil daarmee zijn dank betuigen voor het feit dat zijn klanten hem al die jaren trouw zijn gebleven, ook nadat de zaak eind mei van het afgelopen jaar verhuisd is van de Bakkerssteeg naar de Grotestraat.

door Peter van der Molen

Hoewel hij de hele opleiding bij de Vakschool Schoonhoven met goed gevolg had doorlopen en ook al jaren ervaring had opgedaan, heeft het toch maar weinig gescheeld of hij had ruim 35 jaar geleden zo maar een andere afslag genomen. ‘Begin jaren ‘80 van de vorige eeuw heb ik inderdaad de opleiding juwelier en uurwerkhersteller gevolgd en met goed gevolg afgerond. Maar ik ben daarna op de vliegbasis Twente gaan werken en met veel plezier. Op een gegeven moment zag ik een advertentie waarin iemand met mijn vaardigheden werd gevraagd. Ik stond toen op een tweesprong: beroepsmilitair worden of verder gaan in het vak dat ik geleerd had en waarvan de studie door mijn ouders was bekostigd. Ik heb voor dat laatste gekozen en ben in dienst getreden bij de firma Tegeler in Almelo. Daar ben ik elf jaar gebleven en heb er veel geleerd.’

En toen moest Marcel opnieuw een keuze maken, want Tegeler liet weten ermee te willen stoppen. Toevallig kreeg hij een tip van een oud-collega die wist dat Marcel al eens had gekeken naar een overname van een juwelierszaak en nu bleek in 1997 de juwelierszaak van Van Soest in de Bakkerssteeg voor overname vrij te komen. Na de nodige onderhandelingen werd de deal gesloten en gingen in november 1997 de deuren van Boonk’s eigen zaak open. Wat volgde waren wisselende jaren, en ook de corona-beperkingen lieten zich ook bij hem wel voelen. ‘Maar onze klanten zijn ons trouw gebleven en wij zijn blij dat zij ons nog steeds weten te vinden. Het bewijst dat wij goed bezig zijn en daar doen wij het tenslotte voor.’

Met ‘wij’ doelt Marcel op het stabiele ervaren team dat de klanten ten dienste staat en er alles aan doet om de klant met een tevreden gevoel de winkel te laten verlaten. Klanten die van een breed aanbod gebruik kunnen maken. ‘Wij zijn een complete juwelierszaak. Wij verkopen, repareren, graveren, taxeren.’ De laatste jaren groeide bij Marcel de wens om nog een stap te maken naar meer openheid. Hij merkte dat het pand aan de Bakkerssteeg hem daartoe niet de ruimte bood en toen dichtbij aan de Grotestraat een nieuw pand beschikbaar kwam, is na het nodige wikken en wegen de keuze gemaakt. ‘Het is een mooie locatie maar vergde een forse investering, want een juwelierszaak moet wel aan bepaalde vereisten voldoen.

Met de inrichting wilden wij bereiken dat de klant zich hier thuis voelt en wij wilden meer privacy kunnen bieden. Dat is vooral belangrijk bij [rouw en trouw] gesprekken. Dat zijn vaak heel mooie gesprekken. Rouwgesprekken voeren wij vaak buiten de openingstijden. Een nabestaande kan bijvoorbeeld een deel van de as van de overledene in een sieraad willen bewaren of van twee trouwringen iets moois willen laten maken. Wij hebben een eigen ruim atelier en kunnen dat zelf realiseren. Mensen zijn heel dankbaar als je ze daarbij kunt helpen en voor ons zijn die contacten heel dierbaar. Dat doen wij al 25 jaar en daar willen wij nog een tijdje mee doorgaan.’

Tot slot zegt Marcel Boonk: ‘We willen mensen de aandacht en service bieden die ze verdienen. Ook al zal dat in deze bijzondere tijd niet altijd even snel gaan.’