Afbeelding

Plantjesmarkt trekt groene harten naar Kulturhus — en het zonnetje deed ook mee

Natuur en milieu

BORNE - De zon liet zich afgelopen zaterdag van haar beste kant zien boven het plein bij het Kulturhus, misschien wél iets té goed. Want hoewel de eerste editie van de Plantjesmarkt dit jaar in een zomers jasje stak, bleef de opkomst wat aan de magere kant. Initiatiefnemer Paul Berning kijkt er met een glimlach op terug.

“Het was prima weer, eigenlijk té mooi voor deze editie,” zegt Berning. “Mogelijk was daardoor de opkomst wat magertjes.” Met zo’n elf standhouders op het plein was er genoeg te zien en te ruilen voor de plantenfans die wél de weg vonden. Halverwege de markt voegde zich nog een jonge bezoeker bij zijn ouders bij de rijen, een vrolijke aanvulling op de middag.

De warmte had ook praktische gevolgen. Er waren te weinig parasols, waardoor standhouders later op de ochtend creatief te werk moesten gaan: complete tafels werden verplaatst naar schattige plekken, en sommigen zochten zelfs hun toevlucht onder de bomen. Voor één standhouder pakte de dag gouden uit: hij boekte een uitstekende omzet, mede doordat de markt tot 14.00 uur door kon gaan.

De Plantjesmarkt is een initiatief waarbij buurtbewoners plantjes en stekjes kunnen kopen, ruilen en delen. De markt is niet alleen bedoeld als plek om nieuwe groene aanwinsten te scoren, maar ook om andere plantenfans uit de regio te ontmoeten en inspiratie op te doen. De organisatie zorgt voor kramen, koffie en een ongedwongen sfeer. Zowel doorgewinterde plantenkenners als mensen met groene ambities zijn van harte welkom.

De blik is alweer gericht op het najaar. Op zaterdag 26 september vindt de tweede editie plaats, ditmaal als XXL-editie met een groter karakter. Of de zon dan ook van de partij is, zal moeten blijken.

Door Pim Demmer

Afbeelding