Zakelijk

Winkels open, maar het is nog altijd wachten op klanten

BORNE - ‘Wie de schoen past trekt hem aan’, luidt een oud spreekwoord, maar hoe doe je dat in coronatijd? “Sommige klanten namen de schoenen mee naar huis en als het niet goed was, kwamen ze die weer ruilen. Maar anderen probeerden het hier op de parkeerplaats gewoon in hun auto. Wij zijn wel blij dat dit nu allemaal voorbij is.”

Moniek en Marisja zijn blij dat zij bij Schuurman Schoenen hun klanten weer zelf kunnen helpen nu de winkels weer open mogen. De vier weken sluiting leken eindeloos. “Online en per telefoon konden mensen schoenen bestellen en wij hadden genummerde schoenen achter de ramen staan. Zij konden bij de deur bellen en binnen hadden wij een tafel waarachter wij de klanten van dienst konden zijn. Wij hebben gelukkig steeds wat te doen gehad.”

Bij Het Broekenhuis, een winkelketen in het oosten van het land, werd ook de mogelijkheid geboden om via telefoon of online een bestelling te doen, maar het was geen vetpot. Er kwam geen financiële ondersteuning en de spaarpotjes raakten leeg. “De mensen willen deskundig advies en kleding kunnen passen”, geeft de filiaalleidster aan. “Je kunt slechts hopen dat het allemaal nog goed komt, maar ik ben bang dat er binnen een paar maanden alsnog deuren moeten sluiten.” 

Haar collega bij LaVé heeft een soortgelijke ervaring. Ook daar konden de klanten online een bestelling plaatsen bijvoorbeeld voor een jurk. Die werd dan thuis gepast en kon als dat nodig was vervolgens weer geruild worden. “Al met al was het slechts een druppel op een gloeiende plaat en wij moeten maar afwachten hoe het allemaal afloopt.”

Wie gedacht mocht hebben dat na de openstelling van de winkels de klanten zich weer in dichte drommen door het centrum van Borne zouden bewegen, kwam maandagmiddag bedrogen uit. Slechts een enkeling pakte de draad weer op.