Zakelijk

Patrick, van HOME makelaars: “Huisverkopers laten geld liggen”

Vernieuwde aanpak levert verkopers nu al tienduizenden euro’s op

"Wouter Vos heeft een huis aangekocht, zijn eigen huis verkocht aan de buren, die vervolgens ook succesvol verkocht is. "Zonder makelaar was me dat nooit gelukt, denk eens aan alle termijnen, zonder dat je enige vorm van risico loopt! Het is 100% gelukt!"

HENGELO – De vraag naar koopwoningen is op dit moment groter dan het aanbod. Dat is mooi voor de verkopers. Er is daardoor belangstelling genoeg. Maar wil je jouw huis voor de beste prijs verkopen, dan heeft Patrick Oude Egberink nog wel een goede tip voor je. “Blijf rustig en hap bij de eerste geïnteresseerde niet gelijk toe. Geef de marktwerking meer ruimte door ook andere potentiële kopers toe te laten.” Met HOME makelaars in Hengelo is hij gestart met pre-marketing: al voordat een huis in de verkoop gaat, prikkelt hij de groep potentiële kopers met een slimme actie en peilt hij de belangstelling. Die actie bestaat onder andere daaruit dat hij zijn opdrachtgevers een foto van het huis laat delen onder de noemer: ‘bijna te koop’. Simpel, maar effectief, zo blijkt.

Gelijk raak
Patrick vertelt enthousiast over de resultaten van zijn innovatieve aanpak: “Onlangs ging er een huis in de verkoop in Borne. In eerste instantie was de inschatting dat mensen er maximaal 415.000 euro voor zouden bieden. Met de inzet van pre-marketing merkten we echter dat de vraag veel groter was dan verwacht. Geïnteresseerden waren zelfs bereid om 450.000 euro te betalen. Uiteindelijk heeft het zelfs nog meer opgeleverd. Met de nieuwe aanpak was het dus direct raak. We hebben de markt optimaal haar werk laten doen.”

Elke koper een kans
In Hengelo maakte hij hetzelfde mee. “Twee identieke huizen stonden te koop. Het eerste huis werd aangeboden voor bijna 500.000 euro en voor 510.000 euro verkocht. De verkopers en hun makelaar liepen de polonaise over straat. Echter, nadat ik voor het tweede huis - dat van de buren - de temperatuur in de markt had gemeten, merkte ik dat de woning ‘hot’ was. Er waren al snel 16 bezichtigingen gepland en we ontvingen van zes gegadigden een bieding. Uiteindelijk werd de woning voor 560.000 euro verkocht. Echt waar. En dat alleen omdat we met de pre-marketing een goed beeld kregen van de interesse in de markt en iedereen – en dat is een mooi bijeffect - een eerlijke kans gaven om mee te dingen en een bod uit te brengen." 

Wat is pre-marketing precies?
“Het klinkt heel deftig ‘pre-marketing’, maar ik ben geen raketgeleerde hoor”, vervolgt Patrick. “Het is een prikkelende manier van vooronderzoek. We meten als het ware de temperatuur in de markt voor een specifieke woning. Door het ‘bijna te koop’ bericht te delen via de sociale media van de verkopers en onze eigen kanalen krijgen we door reacties uit de markt een goed beeld van de groep belangstellende kopers. In deze fase noemen wij zelf bewust nog geen prijzen. Wel kunnen mensen contact opnemen om een bezichtiging te plannen.”

Geduldig verkopen
Door het vooronderzoek weet HOME makelaars hoeveel vraag er naar een huis is en kunnen zij een prijsklasse bepalen. Vervolgens ontstaat volgens Patrick een geduldig proces. “De verkopers geef ik mee dat ze hun huis niet te snel van de hand moeten doen. Je kunt bij een eerste bieding heel tevreden zijn. Maar door het huis een tijdje in de verkoop te laten staan, meer mensen toe te laten en een voorstel te laten doen, weet je wat kopers echt willen betalen. En dat is wat je wilt, toch?”, stelt hij. “De beste verkoopprijs voor jouw woning.”

Veel bezichtigingen
Het gevolg van deze geduldige aanpak is vaak een flink aantal bezichtigingen. “Het kost veel tijd, maar die besteed ik graag aan mijn klanten. Veel bezichtigingen vergroten immers de kans op een nog betere verkoop. Vroeger zei je: je mag wel komen kijken, maar ik ben al in onderhandeling met een andere koper. Nu laten we iedereen een voorstel doen en geven daarmee ook nog eens alle geïnteresseerde kopers de kans die ze verdienen.” 

Voordelen van de innovatieve pre-marketing aanpak van Home Makelaars:

  • Je weet snel wat jouw huis écht waard is;
  • Kopers melden zich al in een vroeg stadium;
  • Iedere belangstellende koper krijgt een kans;
  • Je bent verzekerd van de beste verkoopprijs.