Sport & Vrije tijd

ETAPPE 7

Mirjam finisht als 41e in de Dakar rally 2020

Mooie finishplek op etappedag met zwart randje

Mirjam weet na de rustdag van gisteren haar ritme te behouden en finisht als 42ste motorrijder. De goede prestatie in deze zevende etappe wordt overschaduwd door het vreselijke nieuws dat de Portugese motorrijder Paolo Goncalves overleden is in deze etappe. Namens Mirjam en haar team willen we onze deelneming betuigen naar de familie, vrienden en het team van Paulo Goncalves. We wensen hen veel sterkte met dit grote verlies.

 

ETAPPE 8

Bivak Wadi Al-Dawasir

Vandaag zouden de motor- en quadrijders ‘het rondje Wadi Al-Dawasir - Wadi Al-Dawasir’ rijden. Vanwege het overlijden van Paolo Gonçalves besloot de organisatie, in overleg met de rijders, deze achtste etappe niet te rijden. Zij hebben zo de kans te rouwen om hun collega en vriend, en het hoofd leeg te maken voor het vervolg van de Dakar…

 

Mirjam over het ongeluk:

Gisteren had ik een goede dag. De special was snel met zo hier en daar een verdwaalde duin. De kilometers vlogen voorbij, totdat... ik langs een ernstig uitziend ongeval reed. Er stond een helikopter, wat andere motorrijders en er lag een motorrijder op de grond. Het was een high speed stuk, ik reed in het stof van enkele voorgangers én er kwam een gevaar aan in mijn roadbook. Tijd om de situatie goed te bekijken had ik niet. Maar ik zag wel dat het niet klopte; niemand was bezig met de motorrijder op de grond. En dat is geen goed teken. Als er een deelnemer een ongeval heeft gehad, zit er altijd een Medic bij. En nu niet...

 

Eigenlijk wist ik gelijk 'dit is niet goed', maar wilde op dat moment niet aan die gedachte toegeven. Toch ontstond er bij mij zo'n onbehaaglijk onderbuikgevoel en bleef de gedachte van 'het ergste scenario' door mijn hoofd heen spoken. Maar de special ging verder en ik moest mijn kop erbij houden. Eenmaal terug in het bivak werd ik opgevangen door Henk Hellegers, onze teammanager. 'Weet je het al?', vraagt hij mij. ‘Niet officieel, maar er is iemand verongelukt, niet?’ Henk antwoordt: 'Ja, Paulo'.

 

Nee. Niet Paolo! Paulo was mijn teamgenoot in 2007 en 2008 als mederijder en later ook nog toen hij als fabrieksrijder bij HRC Honda reed en ik daar in de assistentie zat. Zo'n vriendelijke kerel, één bonk energie, altijd iedereen groeten en goede zin. Veertig jaar, vrouw en twee kinderen, rijdend voor het fabrieksteam van Hero. Henk kende hem nog veel beter. Henk en ik hebben wat gepraat, maar vooral een lange tijd gewoon dom voor ons uit zitten staren.

Wij motorrijders, we weten het, wij beoefenen een risicosport. Het kan altijd gebeuren, maar denken altijd 'dat overkomt ons niet'. Paolo is in het harnas gestorven, bezig met wat hij het liefste deed, motorrijden.

De sfeer in het bivak is uiteraard bedrukt. Gisteravond heeft de organisatie, in overleg met Paulo's team en de betrokken rijders bij het inroepen van de helikopter en het ongeval, besloten de etappe van vandaag te cancellen. Wij krijgen even een dagje om het te verwerken en het een plekje te kunnen geven. Het is hier één grote rallyfamilie. En morgen gaan we weer verder. Het gaat je goed, Paulo...

 

ETAPPE 9

Het was goed om even ‘on hold’ te gaan vandaag, alle heftige gebeurtenissen van gisteren ergens een plekje te geven en daarna de focus weer te leggen op de rally. Mirjam wordt omringd door haar ‘rallyfamilie’ en we hebben het gevoel dat het wel goed komt met Mirjam. De Dakar gaat door en Paolo zal in gedachten meerijden. Mirjam start als 42ste, in een gecombineerd deelnemersveld van motoren en quads. Het belooft een hele lange dag te worden met 'n lange verbindingsroute naar de special in de ochtend en vervolgens een lange verbindingsroute naar het bivak. Ze schat in dat ze vandaag zo’n 12 uur op de motor zal zitten. En dat wordt vechten tegen de vermoeidheid. Zojuist is Mirjam als 45ste motorrijder gefinisht, een hele goede prestatie van de enige Nederlandse vrouwelijke motorrijder. Ze blijft mooi constant rijden en dat resulteert in een 45ste positie in het algemeen klassement. Toch is Mirjam zelf niet helemaal blij: “Het was een moeizame dag, het eerste gedeelte was zwaar, ook fysiek, met veel stenen. Daar hadden ze al voor gewaarschuwd, het was ‘Morocco Style’, zeg maar. Ik kwam er niet lekker in, het kostte me allemaal heel veel moeite."

 

Wie had dat nou gedacht? Dat overkomt mij normaal gesproken nooit…”

 

"En tot overmaat van ramp heb ik te hard gereden! Ik reed in een 20-kilometerlange speedzone waar we maximaal 90 km mochten, dat ging goed maar… die ging weer over in een speedzone waar we maar 50 km mochten, en dat zag ik te laat.”

 

Uiteindelijk kreeg Mirjam 1 minuut straftijd, dit heeft geen resultaat voor haar startpositie morgen en daar zal ze blij mee zijn. Want morgen wordt het wederom een lange special en dan is zo ver mogelijk voorin starten altijd een pré. De etappe-dag morgen eindigt in het Marathon Bivak en dan is het prettig om zoveel mogelijk energie te besparen en te verdelen.

 

Marathon Bivak

Het is altijd afwachten waar je terechtkomt in een marathonbivak. Één ding is echter een zekerheid: de deelnemers moeten het doen zonder assistentieteam en technische ondersteuning. Mirjam: “Ik ben mijn marathontas aan het pakken, we hebben een grote gele zak gekregen van de organisatie waar ik mijn naam en startnummer op moet zetten. Morgen moeten we voor vertrek de grote gele zak inleveren bij de organisatie. Wij krijgen een slaapmatje en een tentje en that’s it. Slaapzak, kleding, toiletspullen en dergelijke moeten we meegeven. Ik denk dat we echt in een bivak, midden in de woestijn, terecht komen.”

 

ETAPPE 10

Gescheurde spier in bovenbeen

“Vandaag was een hele vreemde dag eigenlijk. Er was een hele harde storm, en die duinen zijn wel heel verraderlijk. Je hebt een high speed plateau, die gaat weer over in een duin en die duin kapt drie meter voor de top ineens af! Ik kan het niet eens zo goed uitleggen. Maar goed, ik had al vrij snel in de gaten dat ik mijn gedachten er goed bij moest houden. Toch liet ik mijn concentratie even verslappen en toen ging het gelijk fout!” Mirjam vertelt verder: “Ik weet niet eens meer wat er precies gebeurde; waarschijnlijk keek ik even op mijn roadbook maar in elk geval niet goed vóór mij. Ik moest vol in de ankers maar had ook wel gelijk door dat ik het remmend niet ging redden dan zou ik erbij verongelukken. Dus gas erbij gegeven maar dan spring je dus de duin af en die klap kon ik niet meer opvangen. Ik klapte met m’n hoofd vol op de navigatie en, met al m’n spieren aangespannen, klapte ik met mijn bovenbenen langs de tank!”

 

Ze was even dizzy, heeft wat water gedronken en sloot zich vervolgens aan bij een paar motorrijders die voorbijkwamen. Ze voelde wel duidelijk dat er iets niet goed zat met haar bovenbenen.

 

Een goed gesprek met de meiden

 

In het bivak is ze gelijk doorgegaan naar de medicals om zich te laten masseren. Zij gaven aan toch even met de arts te overleggen en een echo te laten maken. Haar rechter bovenbeen is zwaar gekneusd, erg pijnlijk. Maar in haar linker bovenbeen heeft ze een spier gescheurd en dat is een blessure waarvan ze verwacht morgen in de duinen last van te krijgen. Op de motor staan is erg pijnlijk. Ze heeft goede pijnstillers gekregen en zit nu met Laia, Kirsten, Sara en Taye (alle dames die gestart zijn in het motorklassement rijden nog!) de Dakar 2020 door te nemen; Een hele heftige Dakar, in meerdere opzichten…

 

LAATSTE ETAPPE

Finish voor Mirjam Pol op 3 verschillende continenten

 

Vandaag heeft Mirjam Pol een unieke prestatie neergezet door de Dakar op de drie verschillende continenten uit te rijden. Als enige Nederlandse motorrijder en als enige vrouwelijke coureur ter wereld, heeft Pol de zwaarste rally ter wereld uitgereden in Afrika, Zuid-Amerika én nu dan ook in het Midden-Oosten.

 

Fysiek zwaar, mentaal heel heftig

De eerste editie van Dakar in Saudi-Arabië is een heftige rally geweest, in meerdere opzichten. Fysiek kreeg Pol het één en ander te verduren. Ze maakte een heftige crash mee in het eerste gedeelte van de Marathon-etappe op woensdag. Nadat de artsen haar hadden onderzocht bleek dat ze, onder andere, een gescheurde spier in haar bovenbeen opliep.

 

Maar deze editie was vooral mentaal heftig. Paolo Gonçalves, voormalig teamgenoot van Pol, kwam om het leven in de zevende etappe. Uit respect voor Gonçalves en ook om de motorrijders de mogelijkheid te geven om te rouwen werd de achtste etappe niet verreden door de deelnemers op de motor en de quad.

 

Afgelopen donderdag werd Edwin Straver, na een hele zware crash, met een helikopter afgevoerd naar het ziekenhuis in Riyad. Mirjam Pol was ter plaatse van het ongeval en heeft zoveel mogelijk hulp geboden. De toestand van kistrijder Edwin Straver is nog onveranderd kritiek en verkeert nog steeds in levensgevaar.

 

41ste Algemeen

Door deze heftige gebeurtenissen is het voor de enige Nederlandse deelnemer op dit moment nog moeilijk om enthousiast en blij te zijn met haar prestaties in deze Dakar. Dat siert haar als mens maar doet haar tekort als sporter. Vandaar dan toch haar prestaties: Mirjam Pol finishte Dakar 2020 (vrijdag 17 januari 2020) als 41ste motorrijder in het Algemeen Klassement, ze werd 2e in het dames-klassement en tevens 2e Nederlander bij de motoren.