Algemeen

Marijke Hofstra ‘verkoopt’ huis van Borne

Toen Marijke Hofstra in februari van dit jaar als communicatie en backofficemedewerkster bij het Kulturhus De Bijenkorf aan de slag ging, hoefde zij het wiel niet opnieuw uit te vinden. Toch heerste er toen al ongeveer twee jaar ‘radiostilte’ als gevolg van de corona – beperkingen. Een periode waarin promotie maken voor activiteiten in ‘het huis van Borne’ niet aan de orde was.

“Er was hier natuurlijk al een structuur aanwezig, maar ik moest het wel allemaal weer opstarten”.

Voor Marijke was het niet helemaal een ervaring als Alice in Wonderland, want zij komt al vanaf haar kinderjaren in het Kulturhus, maar deel uitmaken van het team dat ‘de Huiskamer van Borne’ draaiende moet houden is natuurlijk een heel ander verhaal. Dat is het verhaal Van Borne door Borne.

“Ik heb in Enschede media – informatie en communicatie gestudeerd, maar hier werd ik met de praktijk geconfronteerd. De functie was vrij en na mijn sollicitatie kon ik hier op 1 februari beginnen. Dat kwam mooi uit, want toen ging er weer van alles stapsgewijs open. Het Kulturhus biedt een combinatie van kleine en grotere evenementen en ik moet die als het ware in de etalage zetten. In een aantal gevallen maak ik gebruik van standaardprocedures en in andere gevallen heb ik de ruimte om zelf dingen te ontwikkelen”.

Soms verkopen voorstellingen zichzelf zoals bijvoorbeeld bij Helligen Hendrik en in andere gevallen moet er meer de trommel worden geroerd om belangstelling te wekken zoals bijvoorbeeld voor Borne doet Poëzie. In alle gevallen worden de programma’s op het scherm in de foyer weergegeven en goede contacten met de media zijn ook niet onbelangrijk.

“Je moet er rekening mee houden dat bijna elke voorstelling een eigen doelgroep heeft. Het Kulturhus biedt in feite voor ‘elck wat wils’. Het complex is multifunctioneel en je vindt er alles van bibliotheek tot Muziekschool en van Filmzaal tot buurtcafé. Daarnaast zijn hier tal van ondersteunende faciliteiten aanwezig. Bij dat alles proberen wij ook nog financieel laagdrempelig te zijn zodat bijna iedereen van de voorzieningen gebruik kan maken’.

Hoewel pas een paar maand in dienst bij het Kulturhus, heeft Marijke al wel een wens.

“Ik wil graag een structurele samenwerking met de plaatselijke ondernemers om samen activiteiten op touw te zetten. Wij kunnen elkaar versterken. Ik wil daar gericht wat aan doen om Borne voor de Bornenaren, maar ook voor de bezoekers nog aantrekkelijker te maken”. 

 


Uw reactie