Zakelijk

Eurosport Borne bestaat 40 jaar

Borne | 15 Augustus is het 40 jaar geleden dat Kick van der Vall, aanvallende middenvelder van FC Twente, Eurosport Borne aan de Stationsstraat 62 opende. Nog steeds is oprichter Jan Schefer actief in de zaak maar ondertussen heeft hij ook een opvolger gevonden in zijn zoon Dennis. Samen met hun steun er toeverlaat, Maikel Pol, is Eurosport Borne nog steeds een succes. Het veertigjarig jubileum wordt gevierd met een grote loterij met als hoofdprijs een reisje naar Barcelona voor twee personen. Dit drie daagse reisje is inclusief een bezoek aan Camp Nou, het stadion van Barcelona.

Jan begon, met steun van de groothandel Eurosport in Zwolle, op 16 augustus 1979 een sportzaak. Eurosport Zwolle was toen bereid Jan een voorraadkrediet te verschaffen van 60.000 gulden. Deze mocht hij langzaam aflossen. Het bleek een prima investering van Eurosport Zwolle, de lening was in drie jaar afbetaald. Wel was Jan verplicht om producten van de groothandel af te nemen, maar na de aflossing kon hij ook op zoek naar andere adressen. “Ik reisde elke maand het hele land door om afgeprijsde partijen in te kopen met soms wel 50% korting. Dat kwam mijn klantenkring ook te goede”, zo weet Schefer nog uit die tijd. In de beginjaren verkocht hij er ook nog werkschoenen bij, “anders kon het niet uit”. En nog steeds heeft Eurosport werkschoenen in zijn assortiment, een beetje een oude liefde dus.

 

Speciale knoop

Al direct legde de, toen nog 31-jarige, zakenman contacten met vele sportvereniging in Borne maar ook in de omliggende plaatsen. Hij sloot met de verengingen leuke contracten af. Als tegenprestatie werd Eurosport weer sponsor, “ja voor wat hoort wat. Kijk de sportclubleden komen bij je in de zaak,want het passen van de sportkleiding gebeurt altijd hier, en zien dat je ook andere artikelen hebt”. Bijna direct daarop komt komt Tygo Frongink binnen om zijn shirt voor de BVV (Bornse Voetbal Vereniging) te passen. Ook past hij voetbalschoenen en Maikel roept Jan. “Jan, wil je nog even die speciale knoop op de veters voordoen, ik weet niet hoe dat gaat”. En Jan neemt alle tijd, om onder het toeziend oog van zijn moeder, de 10-jarige Tygo het geheim van de goed vastgebonden veter bij te brengen.

 

Gouden trio

En dat is nu precies waar het Eurosport om gaat, Die persoonlijke contacten met de mensen en net dat stukje meer service bieden dat ook door de jongeren op prijs wordt gesteld. Jan daarover: “het geeft echt een kick, als je een oud lid van een vereniging, die ik al eens heb aangekleed, met zijn zoon ziet binnenkomen. Dan heb je het toch niet verkeerd gedaan. Het leuke is dat mijn zoon Dennis dat ook waardeert. Samen met Maikel zijn we een gouden trio, die goed is opgewassen tegen het internetgeweld, want die invloed merken wij natuurlijk ook wel, we zijn echt niet naïef”.

 

Druk verkeer

De lijst met namen van verenigingen is imposant. BVV Borne, NEO, BZSV, Achilles 12, Rood-Zwart Delden, Wilhelminaschool Hengelo, SV Delden, volleybalvereniging Devoc Delden, Saasveldia, Borhave. “Ik ben bang dat ik er een vergeet”, zo geeft Jan aan. Contracten zijn er voor de levering van shirts, voetballen, sokken, aanvoerdersbandjes en schoenen. “We zijn dan verzekerd voor het mogen leveren van deze spullen, meestal voor drie jaar. Wij sponsoren dan die vereniging in de vorm van waardebonnen, die in onze zaak ingeleverd kunnen worden. Er is dus veel verkeer, hier aan de Stationsstraat”.

 

Looptijd Marathon op shirt

Ook levert Eurosport exclusieve sporttassen met eigen opdruk van de spelers voor een paar tientjes. Daarnaast bedrukt Eurosport ook de voetbalshirts, voetballen en andere sportballen. Een nieuw initiatief werd opgezet bij de marathon in Enschede. Dennis vertelt daarover: “We staan daar dan met een stand en lopers kunnen hun shirt dan laten bedrukken met het logo van de marathon, hun naam erop en de gelopen tijd. Er was veel belangstelling. Zo gaan we naar meer evenementen want de deelnemers vinden dat erg leuk”.

 

Vuurwerk

Jaarlijks, aan het eind van het jaar, wordt de hele winkel omgetoverd in een vuurwerkpaleis. Achter de zaak staan twee hele grote bunkers waarin het vuurwerk wordt opgeslagen. Jan toont trots de bunkers. “De veiligheidsvoorschriften zijn zwaar aangescherpt. Onder deze bunker ligt een groot waterbassin. Er zijn strenge voorwaarden verbonden aan het gebruik van de bunkers. Het is een behoorlijke investering geweest. We blijven dus voorlopig wel vuurwerk verkopen, dat is een service die we onze klanten ook bieden”.

 

Eurosport blijft Eurosport

Eurosport heet exact hetzelfde als de sportzender en dat heeft Jan Schefer geweten. Hij had wat ondeugend ook het logo van die zender gebruikt en toen kwam er post. Een advocatenkantoor eiste 100.000 gulden en de verwijdering van de naam en het logo. Dat laatste heeft Jan gedaan, maar de naam niet. “Ik heb contact gehad met de kamer van koophandel en die hebben uitgezocht dat ik het oudste recht had. We hebben nu ons eigen logo ontworpen en nu is het stil en blijven we gewoon Eurosport heten”, zo vertelt hij lachend.

 

Reisje Barcelona

Het veertigjarig bestaan dit jaar wordt gevierd met een actie. “Een reisje voor twee personen naar Barcelona? “Dat gaat we zeker doen”. ”Ja hoor”, zegt zoon Dennis, “en we laten de notaris de trekking doen”. De actie loopt vanaf vandaag tot 15 december. Klanten krijgen bij een aankoop een brief die ze in kunnen vullen. Dat is tevens het lot dat meedoet aan de trekking.(WA)


Uw reactie